fles.jpg

Communicatie plannen: de juiste boodschap in het juiste jasje

Wannes Rombaut - 4 min. leestijd

Heb je een grote campagne gepland? Of komt er een stevig project aan? Een goed communicatieplan doet wonderen. Het maakt ingewikkelde campagnes behapbaar en het splitst langetermijnprojecten op in overzichtelijke doelen. Anders gezegd, je maakt de marathon er wat minder imposant mee. In een eerdere blog legden we de fundamenten van een effectief communicatieplan: een grondige verkenning van doelstellingen, doelgroepen en stakeholders. Nu is het tijd voor het echte werk …

Je weet nu wat je wilt bereiken, met welke middelen je dat kan doen en wie je moet aanspreken. Maar wat zeg je dan? Welke boodschappen zijn het meest effectief en hoe kleed je die het best in? Hoe zorg je ervoor dat al je verschillende communicatieacties op elkaar afgestemd zijn?

TERUG NAAR DE ESSENTIE

Om die vragen te beantwoorden, begin je bij het begin. Je moet weten wat de kern van je boodschap is. Op basis daarvan kan je essentie en bijzaak van elkaar onderscheiden. Dat is je leidraad.

 

Wat is de essentie? Als je een app aan de man wilt brengen, zullen de unique selling points bijvoorbeeld de kern van je boodschap zijn:
 

  • Ze is makkelijk in gebruik.

  • De app vergemakkelijkt je leven op deze of gene manier. Anders gezegd: tot deze diensten heb je toegang met de app.

  • De app is gratis! Of goedkoop. Of duur. Of iets tussenin.

  • ...

Die tweede is in dit geval uiteraard het interessantst. Je wilt mensen overtuigen om de app te gebruiken, dus moet je duidelijk maken waarom ze een meerwaarde is. Dat is de belangrijkste boodschap die in al je communicatie moet zitten. Dat de app gebruiksvriendelijk en gratis is, is de kers op de taart. Dat communiceer je wanneer het mogelijk is. De analyse van essentie en bijzaak is de leidraad voor je communicatie. Wat kan je communiceren en wat moet je communiceren? Het lijkt voor de hand te liggen, maar je zou verbaasd zijn over hoe vaak deze denkoefening overgeslagen wordt.

 

Hoe vertaalt dit zich in de praktijk? In een advertentie is de ruimte voor visuele elementen bijvoorbeeld beperkt. Je wilt dus vooral communiceren op welke manier de app een meerwaarde is (wat je ermee kan doen). Indien mogelijk zet je ook in de verf dat de app gratis is, maar daar besteed je misschien wat minder ruimte aan. Kortom: je hebt nu een lijst met prioriteiten voor al je communicatie.

BLITSE BEELDEN

Je wilt natuurlijk ook dat je campagne visueel steek houdt. Wij weten als geen ander dat het huwelijk tussen copy en visual belangrijk én delicaat is. Welke beelden brengen je boodschap het beste over? Passen die blitse visuals wel bij je slogan, zeggen ze hetzelfde? Misschien is een infographic wel de beste manier om overzichtelijk én efficiënt te communiceren. Sommige beelden zijn herkenbaar voor de ene doelgroep, maar niet voor de andere. Daar moet je ook rekening mee houden.

Maak een lijst aan van beelden die bij je boodschap passen. Dat kunnen stockbeelden zijn, foto’s die je zelf genomen hebt, illustraties … Met een mooie databank aan visueel materiaal is het des te makkelijker het juiste beeld aan de juiste boodschap te koppelen. Je copy kan perfect afgestemd zijn op je visual en omgekeerd. Een mooie bonus: eenmaal je de ‘visuele taal’ – lees: de stijl en uitstraling van je beeldmateriaal – vastgelegd hebt, kan je makkelijker op zoek naar nieuwe beelden. Je copywriter kan zich er ook door laten inspireren. Win-win. Het resultaat? Je hele campagne ziet er uniform uit. Dat komt beter over en je communicatie is herkenbaarder.

 

Er zijn heel wat factoren die bepalen hoe je boodschap er uiteindelijk uit zal zien. Het belangrijkste om te onthouden is dat je een groot deel van het werk eigenlijk al achter de rug hebt. Je boodschap hangt hoe dan ook af van je doelgroep, je doelen, de context … Allemaal zaken die je (hopelijk) eerder uitklaarde. Kort samengevat: de kunst bestaat erin je doelgroep te kennen en juist aan te spreken met boodschappen die kort, krachtig en visueel sterk zijn.

WHAT'S THE PLAN?

Een essentieel onderdeel van je communicatieplan is … je planning. Die maak je best visueel én in detail. De meest eenvoudige aanpak: een kalender aanmaken en per dag invullen wat je zal communiceren. Doe dit per medium (facebook, blog, instagram, twitter, postduif …) en schrijf er kort bij wat de inhoud zal of moet zijn.

 

Zaken om rekening mee te houden:

 

  • Zijn er communicaties die op bepaalde tijdstippen de deur uit moeten? Plan die eerst in. Denk aan themadagen, aankondigingen voor acties en evenementen ...

  • Als je in team werkt, zorg er dan ook voor dat het duidelijk is wie welke taak voor zijn of haar rekening zal nemen.

  • Die korte inhoud per post maak je best niet té kort. Als je communicatie op lange termijn plant, durf je wel eens iets te vergeten. Behalve als je een ijzersterk geheugen hebt, natuurlijk. Links naar notities (in OneNote bijvoorbeeld) kunnen hierbij helpen.

  • Wanneer je een overzicht hebt van al je toekomstige communicaties, kan je ze op elkaar afstemmen. Je kan terug- of doorverwijzen, refereren, verder bouwen op beeldtaal …

 

Elk communicatieplan is natuurlijk anders, maar de bovenstaande elementen zijn in elke situatie belangrijk. Wil je advies op maat? Contacteer ons! We bekijken samen hoe jouw spreekwoordelijk varkentje het best gewassen wordt.

Want more info: contact and meet with our team!

Or simply call 0495 59 50 40