vergrootglas.jpg

Voorbij de finishlijn: je communicatieplan evalueren

Wannes Rombaut - 4 min. leestijd

Heb je een grote campagne gepland? Of komt er een stevig project aan? Een goed communicatieplan doet wonderen. Het maakt ingewikkelde campagnes behapbaar en het splitst langetermijnprojecten op in overzichtelijke doelen. Anders gezegd, je maakt de marathon er wat minder imposant mee. In een eerdere blog legden we de fundamenten van een effectief communicatieplan. We vroegen ons ook af wat een boodschap nu net effectief maakt. Nu komen we aan het einde van de rit: is je communicatieplan geslaagd?

De Griekse filosoof Socrates zei dat het niet-onderzochte leven niet waard om te leven is. Of hij het bij het rechte eind had, laten we in het midden. Voor een communicatieplan gaat het gezegde in ieder geval wél op. Als je je communicatieplan niet evalueert, hoe weet je dan of het geslaagd was? Ok, en hoe pak je dat dan aan? Geen nood, we laten de filosofie (grotendeels) achterwege en we houden het concreet.

 

Je moet je communicatieplan evalueren op twee momenten: tijdens de uitvoering en wanneer alles achter de rug is.

KOERSCORRECTIE

Af en toe stilstaan zodat je sneller vooruit kan, het lijkt wel een paradox. Voor een communicatieplan is het nochtans essentieel om af en toe te reflecteren. Het is perfect mogelijk - en zelfs waarschijnlijk - dat je je aanvankelijke aannames moet bijstellen. Door het verloop van je communicatieplan even onder de loep te nemen, kan je de nodige koerscorrecties doen. Waar moet je specifiek op letten?

 

Eerst en vooral: volg de actualiteit! Of toch zeker voor zover die relevant is voor je actie of project. De coronacrisis stak zonder twijfel stokken in de wielen van menig communicatiemedewerker. Maar ook minder ingrijpende gebeurtenissen kunnen ervoor zorgen dat je je perfecte planning moet omgooien. Je facebookpost over zonnige barbecues houdt weinig steek als het al weken aan een stuk regent. Je moet dus goed letten op wat er aan de hand is, of je plannen kunnen wel eens in het water vallen.

 

Het is niet allemaal rampspoed wat de klok slaat. Actuele gebeurtenissen bieden ook kansen. Als je vzw rond een bepaald thema werkt en dat thema komt plots uitvoerig aan bod in het nieuws, dan is het tijd om je communicatieplan bij te sturen. Het ijzer smeden wanneer het heet is, weet je wel. Kortom: je moet je flexibel opstellen en alert zijn. 

 

Dat je inspeelt op de actualiteit betekent natuurlijk nog niet dat je effectief communiceert. Daarom moet je je af en toe afvragen of je boodschappen wel juist aankomen. Realiseer je wel het gewenste effect? Door hier al eens bij stil te staan voor je actie op haar einde loopt, heb je nog de kans om bij te sturen indien nodig.

 

Hoe je dit meet, hangt af van heel wat factoren. Kan je je doelgroep bereiken? Misschien is een survey dan nuttig. Door je doelpubliek rechtstreeks te bevragen, kan je evalueren of je boodschappen begrepen worden zoals je ze bedoelde. Indien niet, dan is het aan jou om een andere aanpak te proberen. 

 

Een survey is natuurlijk geen voor de hand liggende tool. Maar je kan ook op andere manieren polsen wat het effect van je communicatie is. Hou bijvoorbeeld een oogje op sociale media. Wat wordt er over je organisatie gezegd op Twitter, bijvoorbeeld? Welke reacties krijg je op Facebook? Dat geeft je toch al een gedeeltelijk beeld. Afhankelijk van de opzet van je actie moet je een mix van sociale media, persartikelen en rechtstreeks contact met je doelgroep gebruiken om je vinger aan de pols te houden.


Ook belangrijk: bereik je wel de juiste doelgroep? Je hebt vooraf bepaald wie je doelpubliek is en hoe je het zal bereiken. Slaag je daar wel in? Het zou erg triest zijn als je pas helemaal op het einde merkt dat niemand je nieuwsbrief of mailing opendeed. Controleer onderweg al eens of je boodschappen wel bij de juiste personen aankomen. Zo kan je indien nodig van tactiek veranderen.

AAN HET EINDE VAN DE RIT

En achteraf? Hoe ziet je evaluatie er dan uit? Wel, je vraagt je grotendeels dezelfde zaken af. Kwam mijn communicatie goed aan? Heb ik mijn doelen bereikt? Het spreekt voor zich dat je je hiervoor ook kan beroepen op surveys en sociale media, maar hopelijk heb je op voorhand ook meetbare doelen bepaald. Zo weet je heel concreet of je communicatieplan geslaagd is of niet.

 

Er zijn een aantal vragen die je in deze eindfase moet beantwoorden. Als ik mijn doelen niet gehaald heb, wat is er dan precies misgelopen? Lag het aan mijn boodschap? Kon ik mijn doelgroep niet effectief genoeg bereiken? Liep er iets mis bij de uitwerking? Zit eens samen met je collega’s en bespreek het verloop van de actie. Voelden sommige teamleden zich overweldigd door de hoeveelheid werk? Misschien werd er heel veel tijd gestoken in zaken die weinig opleverden. Het is ook mogelijk dat de workload van een taak werd onderschat. Waren je doelen te ambitieus voor je budget? Of omgekeerd: heb je net budget over en mag je het dus wat groter zien?

 

Het is niet de bedoeling om met het vingertje te gaan wijzen. Met de eindevaluatie wil je bepalen wat werkte en wat niet. Die kennis kan je meenemen naar de toekomst en zorgt ervoor dat je volgende actie loopt als een trein.

 

Je hebt nu de basis om een goed communicatieplan op te stellen én uit te voeren. Nu, elke actie vergt een specifieke actie. Weet je niet goed hoe je onze tips toepast op jouw project? Contacteer ons! We helpen je maar al te graag verder.

Want more info: contact and meet with our team!

Or simply call 0495 59 50 40

TRANSLATION

CONTACT

info@ibiscommunications.be

Operations +0499743312

Sales +0495595040

Leuvensesteenweg 337

3070 Kortenberg

 

BE 0437 065 865

  • White LinkedIn Icon